Gino Passchier: vurige powerboater

Gino PasschierIn onze reeks over VIP’s brengt Powerboating.be een exclusief interview met Gino Passchier. In de wereld van snelle boten is hij lang geen onbekende meer en met zijn succesvolle deelname aan het Powerboat P1 circuit breekt hij sinds 2008 meer dan ooit internationaal door.

Samen met Siegfried Greve, teameigenaar en grote baas van het Duitse Searex powerboats, klimt hij verder op in deze watersporttak. Beiden richten hun aandacht ook op prestaties buiten het P1-gebeuren. Zo zetten ze recent nog het wereldrecord snelheid op hun naam in Coniston (UK): een superprestatie die meer weerklank in het buitenland vindt dan hier bij ons. Meedraaiend in het professioneel circuit, gaat hij voluit voor zijn passie. Toch blijft hij ‘bereikbaar’ én realist. Ondertussen mailen we elkaar regelmatig en chatten wel eens via Facebook en ook op het botenforum van navis.be is hij geen onbekende. Geloof me: er staan ons met Gino nog best boeiende powerboating tijden te wachten. En dat vinden wij helemaal niet erg.

Teamowner and pilot Throttleman Teammanager Mechanic Boat 2008
 Siegfried Greve  Gino Passchier Searex
Falcon 40
lengteh 12 m
width 2,47 m
construction: glassfiber/kevlar
weight: 3 350 kg
fuel: 750 l
piloten: sitting
Siegfried Greve
53 jaar
Duitslandberoep: ingenieur, ondernemer,
bouwpromotor, wijnheer, bootbouwer, SEAREX-eigenaar
Gino Passchier
40 jaar
Belgiëberoep: brandweerman, rescuediver, paramedic
Susanne Greve

Duitslandechtgenote van Siegfried Greve
Stefan Jembour

Duitsland

beroep: Mercury dealer

engine: 2 x V8 Mercruiser 8.1 liter
pk: 2 x 620
transmission: SSM # 6
weight: 1 100 kg
fuel: gas

 

Searex Cranefelds Wine

Searex Cranefelds Wine

Siegfried Greve en Gino Passchier

Siegfried Greve en Gino Passchier

Siegfried Greve en Gino Passchier

Powerboating.be: Hoe ben je tot powerboaten gekomen?

Gino: Het is me eigenlijk met de paplepel ingegeven toen mijn vader zijn eigen speedboot in 1974 bouwde. We hebben samen uren aan testvaren doorgebracht. Later gingen we er ook mee op vakantie. Mijn vader was geen onbekende op diverse lac’s waar hij alles uitprobeerde wat met boten en waterskiën te maken had. Zeg dus maar dat mijn jeugd goed gevuld was met snelle boten.

Tijdens mijn studententijd heb ik samen met enkele vrienden de watersportclub “De Windhaan” op poten gezet die momenteel nog steeds in De Haan aan Zee bestaat. De club bestond toen vooral dankzij het verhuren van surfplanken, waterski, patina a vela en hobbycats. Ikzelf was catamaran-instructeur. Het duurde dus niet lang eer we ons beter op het water voelden dan aan wal.

Ondertussen werd ik hier en daar reeds gevraagd om als piloot deel te nemen aan een wedstrijd, weliswaar op een lager niveau dan nu. Enkele jaren later vroeg Brugge Marine Center of ik partner en zaakvoerder wilde worden van FOR (Flanders Offshore Racing). Ik hield me er vooral bezig met het charteren en organiseren van incentives, zowel nationaal als internationaal. Dit hadden we op touw gezet om onze races te kunnen financieren. Jammer genoeg is het bijzonder moeilijk om in België de nodige sponsoring te vinden. We namen destijds dus noodgedwongen deel als ‘wild card entry’ in de P1.

De echte boost in het powerboaten kwam toen de Maltese Powerboat Association mij uitnodigde voor een Chaudron-wedstrijd in Valletta. Het ging om een race tussen alle Chaudron-eigenaars van het eiland die onder de regelmenten van de UIM gevaren werd. De RYA en UIM konden dit echter alleen toelaten indien ze piloten met een internationale powerboatlicentie naar Malta konden brengen en zo viel de uitnodiging in mijn bus. Ondertussen nam ik nog aan tal van races deel waaronder de Brass Monkey Race in Poole en uiteraard de Red Sea Rally in Egypte samen met mijn huidige teameigenaar Searex.

Powerboating.be: Wat is jullie beste prestatie totnogtoe?

Gino: Onze overall eerste plaats in de Red Sea Rib Rally 2007 in Egypte was een erg leuke overwinning. In het professionele circuit verwijs ik graag naar onze 3de plaats in San Benedetto del Tronto (Italië) tijdens onze eerste Powerboat P1 Grand Prix of the Sea in 2008. Een andere leuke overwinning was de Bladerun 2007 waar we met FOR een record hebben gevaren van van Ramsgate naar Oostende:1 uur 53 minuten.

Powerboating.be: Wat is jouw ultieme doel in het powerboaten?

Gino: We willen in de eerste plaats plezier maken in combinatie met het promoten van onze producten. Nu ik voor een fabrieksteam race, ligt de lat gevoelig hoger wat prestaties betreft. Het gaat nu immers om de kwaliteiten van onze Searex boten te demonstreren. Deze boten worden immers niet alleen in de racewereld verkocht maar ook in de pleziervaart. Searex-boten zijn overigens volledig custom build. We promoten op de tweede plaats onze Cranefields Wine. Het Powerboat P1-circuit vonden we perfect om deze 2 producten te promoten en als merk neer te zetten. Het uiteindelijke streefdoel blijft echter wel om in de toekomst een wereldtitel op onze naam te schrijven alsook meerdere records.

We zitten momenteel boordevol energie om alle registers open te trekken en records proberen te breken. Zo focussen we ons op de oversteek van de Atlantische Oceaan, het record London – Monte Carlo, het record London – Gibraltar en het record Baltische Zee. Records zijn er om gebroken te worden, toch? Ons eerste record is trouwens binnen, nl. het wereldrecord snelheid in onze klasse (Powerboat P1 Evolution Class) op het legendarische Coniston Lake (UK): 122,9 mph! We hopen eveneens om ooit te racen in de ‘Super V’ (US). Doel is om nog voor 2010 daarin aan te treden.

Zoals je ziet, Searex heeft plannen in overvloed.

Powerboating.be: Welk advies geef je onze bezoekers i.v.m. powerboating?

Gino: Veiligheid is topprioriteit in onze sport. Zorg ook voor de nodige medische controles en train je lichaam zoveel mogelijk vooraleer deel te nemen aan een wedstrijd. Ken de reglementen heel goed. Begin met een ‘basic’ wedstrijd waarbij de snelheden nog relatief zijn en bouw zo langzaam op naar een hoger niveau.

Als je het powerboaten wil beoefenen in de pleziervaart, is het absoluut van belang de limieten van je boot te kennen. ‘Race’ niet wanneer je onervaren of niet goed ‘uitgerust’ bent. Hoge snelheiden zijn immers veeleisender voor zowel mens als machine. Hou rekening met reglementering en met andere watersporters op het water.

Powerboating.be: Is er nog leven na het powerboaten?

Gino: Woonachtig in De Haan ben ik opgegroeid op een paar meter van het strand. Ik woon er nu samen met mijn vriendin en mijn 3 char-pei honden. We gaan er dan ook vaak wandelen. Naast mijn powerboaten ben ik vooral bezig met mijn vaste job als postoverste bij de luchthavenbrandweer van Oostende. Ik ben ook nog steeds actief als vrijwillige brandweer in mijn gemeentekorps van De Haan.

Vroeger nam de brandweer 100% van mijn tijd in beslag omdat ik verder ook niets had dan dit. Ik storte me dan ook volledig op mijn loopbaan en ging als een gek studeren om de nodige brevetten te halen tot officier. Ook in mijn vrije tijd stond alles in het teken van de brandweer, zoals stages bij de brandweer van NY en Virginia (US) en vrij recent nog ging ik bosbranden bestrijden in Penela/Coimbra in Portugal.

Mediageil ben ik zeker niet maar televisie was altijd vragende partij. Zo was ik te zien in ‘Man bijt hond’ met een reportage over onze stage in Richmond. Telefacts besteedde eveneens aandacht aan onze bosbrandbestrijdingen.

Heel vroeger werkte ik ook voor de televisie en heb meer dan 100 commercials gedaan voor de regionale zender ‘Focus’ (West-Vlaanderen). Later begon ik dan backing vocals te doen voor artiesten in ’10 om te zien’ en ‘De muziekdoos’. Zo stond ik ooit op de planken met Sir Cliff Richard. Het gezelligste moment ooit was een tv-opname of 5 met de meiden van ‘Opium’ (o.a. Joyce De Trogh, Katia Alens, Inge Moerenhout). Leuke tijden dus …

Siegfried Greve en Gino Passchier in Coniston

Siegfried Greve en Gino Passchier in Coniston