Jean-Marie Van Lancker: een passie voor power

Jean-Marie Van Lancker in Marseille 2008
Photo: Luc

Na de Belgian Offshore 2008 in Zeebrugge drinken Jean-Marie en ik nog iets. Het is een uitzonderlijk moment want Jean-Marie te pakken krijgen is geen klein bier. Op een dag als vandaag wordt hij als Race Director op 10 plaatsen tegelijkertijd gevraagd. Niettemin blijft hij de rust zelve.

Dat kan ook niet anders als ik zijn engagementen bekijk die hij de voorbije decennia heeft aangegaan en niet alleen in het powerboating circuit. De lijst is impressionant en op zijn palmares prijken benijdenswaardige realisaties die alle een voor een gepaard gaan met een hele brok verantwoordelijkheid. Van opleiding is hij ‘Electronic Engineer at the Belgian Air Force’ (1974) en in die hoedanigheid nam hij tevens deel aan in operaties tijdens de twee Golf oorlogen en humanitaire acties in Afrika en het Midden-Oosten.

Van nature is hij geboeid door alles wat vliegt, rijdt en vaart. Die microbe leidde ertoe dat nagenoeg al zijn vrije tijd nu naar het powerboaten gaat. Zijn full membership binnen de council van de Union Internationale Motonautique (UIM), het hoogste orgaan voor de internationale powerboat disciplines, is tevens een bewijs van zijn toegewijde competentie. Echtgenote Kathy Van den Hende is P1 secretary en daarmee tevens steun en toeverlaat van Jean-Marie.

UIMGedurende ons gesprek wordt duidelijk dat hij de lat voor zijn medewerkers hoog legt: een perfecte organisatie vereist nu eenmaal de nodige discipline. Safety first. Geen wonder dat hij vanaf 2004 binnen de P1 powerboat organisatie van Safety Officer naar Race Director doorgroeide. Tijdens de verschillende Offshore Class 1 races te Oostende in de jaren negentig was Jean-Marie van de partij als technische organisator en ja, de Raid Turquoise die bij ribfanaten geen onbekende is, startte hij mee op eind 2001. En zo blijven we nog even doorgaan: de German Grand Prix Offshore Class 1, technical assistant en vervangend teammanager voor het Selio Team in het Formula 1 World Championship, de Red Sea Rib Rally … en dan zijn we nog niet eens goed begonnen. Overal stelt hij zijn kennis en kunde ter beschikking van de organisaties. Sinds 2005 is hij bovendien voorzitter van de Belgische Motorboot Federatie (BMF) / Fédération Belge Motonautique (FBM).  Hij was eveneens verantwoordelijk voor de volledige organisatie van de UIM Powerboat race Formula 1 in Antwerpen (2000). En herinner je je nog dat Fred De Burghgraeve (Olympisch kampioen zwemmen) samen met drie andere parasailers het Kanaal overstak tussen Dover en Koksijde? Juist, Jean-Marie was verantwoordelijk voor de veiligheid en de rescue. “Waar haal je de tijd vandaan?” vraag ik logischerwijze. “Als je ergens voor wil gaan, moet je er helemaal voor gaan; anders moet je er niet aan beginnen.”

Jean-Marie Van Lancker is de enige Belg die op een dergelijk niveau in het internationaal powerboating circuit meedraait. Niemand deed hem dat voor. ‘Onze’ P1-teams spreken dan ook met veel respect over hem en dat verbaast me niets. Hij is een man uit één stuk of om het met Maslow te zeggen: “What a man can be, he must be”.

Jean-Marie Van Lancker, tweede van links

v.l.n.r.: Thomas Vandamme - Jean-Marie Van Lancker - Hendrik Goderis

Jean-Marie tijdens de Belgian Offshore 2005 briefing

Belgian Offshore 2008