Birretta: eerste dag in Round Britain 2008

Birretta tijdens de Belgian Offshore 2007Eindelijk de mogelijkheid om een update te geven van de situatie hier in Engeland, Round Britain 2008. Woensdagochtend vertrokken vanuit Zeebrugge vol enthousiasme met een zeetje dat niet echt kalm was maar goed te doen.

Met een gemiddelde snelheid van een 45 tot 50 knopen ging het richting Oostende, Nieuwpoort. De zee veranderde echter snel voor Duinkerke met hoge golven en wind tot 8 bft met opstoten tot 9.

Een beetje verder de shipping lanes gekruist en toen begon de miserie, plots geen sturing meer. Er zat niets op om verder te varen en naar Dover te vluchten. Dit was niet zo eenvoudig want de golven namen toe in hoogte en de zee werd wilder en wilder. Voor Dover nog een laatste duwtje met een zeer woelige zee. Eindelijk binnen zagen we dat een hydraulische leiding van de stuurinrichting losgeslagen was en waarschijnlijk lag te wrijven tegen een riem van de motor met als gevolg een klein sneetje en alle olie eruit.

In Dover werden we zeer goed opgevangen en konden er direct binnen maar om een nieuwe leiding te vinden was dat wat anders. Er zat niets anders op we moesten er overnachten. Toen moesten we vaststellen dat twee blikken olie gebroken waren en een groot deel van ons materiaal zat vol olie. Het werd een hele avond olie ruimen en alles herschikken in de boot. We probeerden een beetje te slapen.

De volgende ochtend, slecht nieuw: gale force 9 heel de dag tot de vrijdagavond! Na beraadslagen besloten we een vrachtwagen te huren die ons naar Portsmouth zou brengen en dat is goed gelukt. Ondertussen is de leiding hersteld, de boot terug in orde gebracht en dan met de wagen naar Portsmouth waar we wat te laat aankwamen. Uiteindelijk is alles in orde gekomen en ‘s avonds zijn we dan aan boord kunnen gaan van de BURO die dus reeds de dag voordien in Portsmouth aangekomen was. Aan Gunwarfhs Quay, aan boord lekker gegeten en goed geslapen.

Vrijdagmorgen kregen we dan de gelegenheid om ons in te schrijven, de scrutineering te ondergaan – wat geen probleem was – en we waren ingeschreven. Nog heel de middag wat aan de boot gewerkt, proper gemaakt en ondertussen kennisgemaakt met de collega’s en wat over boten gepraat.

Er lag heel wat om van te snoepen. Eerst en vooral de boot van Fabio Buzzi de Cessa. De oude boot die hij speciaal herstelde om mee te kunnen doen aan deze editie van de Round Britain Race. Twee prachtige Goldfish ribs van Scandinaviërs … echt niet te doen. Ik probeer er zo snel als mogelijk foto’s van te maken maar tot nu toe was het te slecht weer met regen en weinig licht en bovendien ook geen tijd. Wettpunkt.com, de oude P1 boot van Hans Bohinc en uiteraard de Buzzi Bullit met Jan Falkowski en Drew Langdon, alle uit de P1. Verder de in Zeebrugge gekende Scorpions van John Puddifoot, Mike Deacon en Chris Strickland.

Er doet een nieuwe boot van Scorpion mee met een vrouwenteam en dat belooft. Verder nog een aantal ribs, Revengers, een Scanner (zeer imposant) een groep Zweden die over zee van Stockholm naar Portsmouth gekomen. Ze hebben er dus reeds 1 500 zeemijl opzitten hebben voor ze aan de race beginnen met als bedoeling nadien terug te varen en er nog eens 1 500 mijl bij te doen. Van de Buzzi-werf is er een Techno 42 en een nieuwe 55-voet. Ik hoop later foto’s door te sturen. Daarnaast de classics, allerhande.

Het is alles samen een tof gezelschap met als enig doel er een fantastische gebeurtenis van te maken.

Ondertussen is het dus deze morgen geworden: de eerste dag van de race. Heel de nacht met wat gemengde gevoelens proberen te slapen wat niet echt lukte en vanmorgen was het dan zover. Om 6 uur opgestaan en naar de boten, Om 7u30 rollcall en briefing en dan naar de boten.

Om 9 uur: all hell breaks loose en alle boten varen uit de haven naar de haveningang van Portsmouth waar rond 9u30 de start gegeven wordt voor de eerste leg: de Solent afvaren en dan richting Plymouth met duidleijke instructies waar er niet mag gevaren worden en waar er moet opgelet worden voor dolfijnen en andere wildlife. En het ging zeer goed,

We starten goed en waren volop meer met iedereen, heel de Solent voeren we bij de drie eersten en ja, zelfs een heel stuk aan kop. We haalden een snelheid van ongeveer 65 knopen tot de uitgang van de Solent op naar de Needles.

De zee werd al heel wat ruwer en we hielden een snelheid van 45 tot 50 knopen aan tot we na een uurtje varen plots een blackout hadden: geen VHF meer, geen GPS meer … volledig weg! Korte pauze ingelast en het bleek dat het schakelbord met de zekering losgeslagen was waarbij enekele zekeringen uitgeschakeld waren. Snel hersteld en dan verder.

Ondertussen werden we reeds ingehaald door een aantal snelle boten. De Engelsen die ‘thuis’ vaarden, hadden duidleijk gekozen voor een route onder de kust terwijl wij wat veiliger en wat dieper in zee aan het varen waren om zeker geen fouten te maken in de navigatie. De zee was er echter wat ruwer zodat onze snelheid terugviel tot 35 tot 45 knopen met af en toe een ferme jump en vertraging.

Ondertussen kwamen we al ongelukkigen tegen die ons voorbij geraasd waren en die in de problemen geraakt waren. Wettpunkt.com lag stil en ook een vleugelbootje dobberde rondl. Even kijken of ze geen hulp nodig hadden … dus wij verder varen.

De kust ward al gauw gehuld in een mist zodat we die niet meer konden zien. Het was dus verderploegen door de zee waarbij we eigenlijk niemand meer zagen. Uiteindelijk na een kleine 4 uur kwam Plymouth in zicht en konden we binnenvaren.

Bleek dat we als achtste binnenkwamen, de Scorpions waren er reeds, Silverline lag er en de Buzzi van 55 voet naast nog de fameuze scanner en één van de Goldfish. Wij blij dat we er waren en onmiddellijk de boot hersteld: heel de zekeringskast gedemonteerd en alles terug in orde voor de volgende dag, Dat is 180 zeemijl naar Milfords Haven, rond Lands End en door de Bristol Channel.

Morgen gaan we eerst de Engelsen volgen en dan zien hoe we ze eventueel kunnen bijhouden en op het laatste inhalen. De weeersvooruitzichten zijn echter niet denderend.

Ondertussen komen de nieuwtjes los, 9 boten reeds uitgevallen, een boot gezonken en definitief verloren. Volgens de organisatoren hebben ze boten liggen van de race over de hele zuidkust. Dus morgen is het vooral belangrijk voor de boot te zorgen en toe te komen.

Birretta knalt voorbij Hot Lemon in 2006

All pictures are copyright Medianaut
Usage of the pictures:
not for commercial purposes – if used credits are to be given as

‘Pictures by courtesy of Medianaut – Karel Overlaet’