Verslag Vigo P1 2008

Hier een verslagje van onze teammanager “Catharine”: Vigo Grand Prix Of The Sea 12-14 september 2008. We vertrekken naar Vigo rond 9.30 u op dinsdag, het is zo’n 1 877 km rijden. Rond 23.30 u overnachten we in een hotelletje net over de grens van Spanje, om 8.30 u kunnen we terug vertrekken voor de laatste 750 km. We komen aan in Vigo rond 17.15 u, zoeken ons een goed plaatsje in de dry-pit en checken in. Bij aankomst worden we verwelkomd door verschillende teams die reeds aanwezig zijn, je voelt dat de teams meer en meer vrienden worden. Dat voelt goed aan. Maar in de strijd naar het podium blijven we elkaars concurrenten.

Donderdag.
Nico krijgt al direct een nieuw meetsysteem in de handen geduwd die moet worden geïnstalleerd om vanaf deze race de snelheden te meten. Dan worden de nodige parameters van de motoren gecheckt en in orde gemaakt. Het gewicht in de boot wordt herverdeeld. Na een checkup met Mike Fiorie in Tunesië werd de plaats van het evenwicht bepaald. Daar moet dus het gewicht komen, wil je een boot hebben met een goede balans. Ondertussen hou ik me bezig met alles proper te maken, en natuurlijk wat bij te praten met de andere teams. Rond de middag wordt er een testvaart gedaan met Mark Pascoe van team Honey Party, conclusie te weinig acceleratie. Te grote schroeven. Ik laat dat weten aan de rest van het team die onderweg is.  Deze race is Nicolas Van Akelyen en zijn vrouw Bea ook van de partij. Nicolas heeft een zaak in Zele, nl. Van Akelyen Service en houd hem dagdagelijks bezig met racen. Heel interessant!

Vrijdag Powerpole
Na een ontbijt begint het te kriebelen om naar de pits te gaan, de teamleden terug te zien want tussen de races zien we elkaar eigenlijk weinig. We horen elkaar wel regelmatig aan de telefoon, maar het doet deugd elkaar terug te zien. Ja echt.  De kleinere schroeven worden uitgehaald. De motoren worden nagezien door Nicolas, de wierpot zat vol, vandaar die lage acceleratie. Samen met Nico worden er nog allerhande dingen gecheckt en aangepast, en is de boot klaar voor de PowerPole. Ondertussen is Pierre bezig met de GPS die niet werkt en Frank assisteert de mekaniekers, mooie momenten. Na de test lijken Frank en Pierre matig tevreden, nog altijd te weinig acceleratie. De PowerPole wordt gevaren door Frank en Pierre. De boot is klaar om te racen, vingers worden gekruist, er zal toch weer geen waterpomp breken hé!  De boot wordt te water gelaten, Vivy en Julie assisteren als perfecte matrozen op het ponton onder toeziend oog van Bea. Het is toch plezant een team die samen werkt.

De boten vertrekken vanuit de jachthaven een eindje verderop waar veel belangstelling blijkt te zijn, toch wel een paar honderd mensen komen een kijkje nemen. De muziek begint te weerhalmen, we worden een beetje nerveus. De typische sfeer komt terug zoals voor elke race. Daar is het signaal om te starten, we laten de boot afmeren, en daar gaan ze. Succes roepen we de piloten na.

De PowerPole wordt gevaren voor de lunchruimte, waar we alles goed kunnen volgen van op het balkon.
Ons team racet voor de PowerPole in dezelfde reeks als teams 99 en 69. Het zwaar kaliber.
We behalen de 7de plaats. Matig maar tevreden. Vooral geen brokken gemaakt! We ronden de eerste dag af met een etentje en bespreken de strategie voor de race op zaterdag.

Zaterdag Round 9
De boot is klaar voor de eerste test, alles is in orde. Er wordt getankt en de motoren worden nogmaals gecheckt. De race begint om 16.30 u. Het is zo ver, die muziek is daar terug en alles begint opnieuw als bij elke race. Op de pontons is het nogal een drukte, de piloten Frank aan de throttle en Pierre aan het stuur plaatsen zich in de cockpit, maken zich vast, checken de communicatie, nog een laatste woordje met Nico die deze keer ziek aan wal blijft. We helpen ze veilig afmeren en gaan vlug naar het balkon waar we de race kunnen volgen. De race begint matig we liggen tweede laatste in de eerste ronde, maar beetje bij beetje zien we het gebeuren. Ronde na ronde halen ze één per één in!! Een echte thriller, het is het mooiste wat je als team aan de kant kan beleven, we zien dat het goed gaat ECHT GOED.

Waar we eindelijk al lang naar verlangden, we worden derde, een podiumplaats, PRACHTIG. We worden eindelijk allemaal samen een beetje gek, niet te geloven, PODIUM. Ons bootje mag naar het winnaarponton en daar worden ze als helden ontvangen door het ganse team. Dit hadden we echt eens nodig een bevestiging voor gans het team. Fijn om de drie piloten op het podium te zien, het applaus, het publiek, ja echt het doet deugd. Het wordt een plezante avond.

Zondag Round 10
Frank vaart vandaag samen met Nico die vandaag voor het eerst achter het stuur zit sedert we racen. Zo weet hij eens hoe de boot vaart. Na de test ‘s morgens, terug iets aan de waterpomp. Het is om te gillen van frustratie. Gelukkig kan Nicolas het defect vinden en herstelt hij het samen met Nico. Je ziet dat de man jaren ervaring heeft in het racecircuit, hij blijft daar helemaal rustig bij. Frank springt ook ter hulp de motoren moeten blinken!! Ondertussen probeert Pierre helaas nog eens de gps aan de praat te krijgen.
Alles is terug hersteld en klaar voor de race, jammer genoeg geen tijd meer om te testen, ze gaan tanken en varen naar de jachthaven. Wij kunnen alleen maar duimen voor ons team. Vivy en Julie blinken het venster van de cockpit nog eens op, Frank en Nico krijgen nog een dikke zoen, en klaar zijn ze.

Het signaal voor het afmeren gaat af, en daar gaan ze. Deze keer kunnen we de race niet live volgen, echt jammer!! We zitten daar zo allemaal samen te kijken naar virtuele beelden op een scherm, dat roze puntje is onze boot. Die gaat niet slecht zien we, we worden volgens de beelden 4de . Mijn zoon belt en zo weten we dat de eerste vier een boei hebben gemist. Dat wil zeggen dat er diskwalificaties zullen volgen. We vertrekken naar het ponton om daar verder te horen wat er allemaal gebeurt is.
Ja, zonder gps en veel zon in je gezicht midden in een race lijkt het niet zo gemakkelijk de boeien te zien die het parcours vormen. Dan komt er nog bij dat het buiten nogal woelig was, en als de boot die je volgt ook die boei mist, ja dan maak je ook snel diezelfde fout. Jammer, echt jammer. Het kost ons deze dag een podiumplaats. We worden toch nog 3de voor deze Grand Prix Of The Sea te Vigo, en we zijn dolgelukkig.
Dikke proficiat aan gans het team.

Op naar Portimao voor de laatste race van de Powerboat P1 World Championchip 2008.

Vriendelijke groetjes, Catharine.