Kris Deraedt, power ribs graag

Kris DeraedtAls het in België om power ribs gaat, kun je niet rond Kris Deraedt van Brugge Marine Center heen. Tijdens de laatste Belgian Offshore (2008) bewees hij nog maar eens hoe goed een power rib zich met andere powerboten kan meten. Kris’ gloednieuwe rode Osprey Condor Open bleef niet onopgemerkt.

Elke powerboater in België kent Kris, niet alleen vanwege zijn kennis ter zake als het om ribs gaat maar ook omdat hij een erg goede piloot is die kan bogen op een enorme ervaring. Dat hij nooit doorgebroken is in het Powerboat P1-circuit heeft andere redenen dan competentie en ambitie. Hieronder lees je in onze VIP-reeks het exclusieve interview met Kris.

 v.l.n.r. Kris Deraedt, Gino Passchier en Francis Notschaele

Kris Deraedt tijdens de Belgian Offshore Challenge 2008

FOR ONE raceteam van Kris Deraedt

Powerboating.be: Hoe ben je tot powerboaten gekomen?

Kris: Ik ben van jongsaf opgegroeid in de botenwereld en heb buiten mijn schooluren nooit anders geweten dan dat ik aan boten en motoren werkte. Al snel was ik er me bewust van dat de rustige binnenwateren niet voor mij waren weggelegd en gingen we met onze polyster speedbootjes jumpen op het einde van de vaargeul van o.a. Blankenberge waar de golven het grootst waren.

Na menig boot en motor opgeofferd te hebben, kwam de redding met de komst van de rib. Hiermee kon ik het actieterrein verder in zee verleggen en werd de wijde Noordzee verkennen dan ook mijn passie. Al snel had ik iedere haven die vanuit België in 24 uren varen bereikbaar was, afgetast. Toen dit zowat bekend raakte begonnen de Challenges met o.a voor Ushuaia de Channel Island challenge. Daarna volgden nog gelijkaardige enduro challenges naar Noorwegen, Isle of Wight, London, Waddeneilanden en de Scilly Islands.

Powerboating.be: Wat is je beste prestatie totnogtoe?

Kris: In 1996 nam ik voor het eerst deel aan een competitie en werd ik met de kleinste boot, een Osprey Eagle 5.6 m met een Mariner EFI 150 pk, kampioen Offshore van Frankrijk. In de jaren 2000 deed ik dit nog een aantal jaar en werd telkens vice kampioen met een Osprey Vipermax 7 m. Met deze boot namen we 2 maal deel aan de beruchte 24 uur endurance race ‘the white Night of St. Petersburg’ met een derde plaats als beste resultaat.

Na 2 deelnames aan de Red Sea Rib Rally met een eerste en tweede plaats volgde een seizoen P1  met ons nieuw opgericht promotieteam Flanders Offshore Race. Als enige rib – een Ring 10,5 m – tussen Europa’s snelste boten werden we 5de in het wereldkampioenschap met als bekroning een Grand Prix overwinning in Rome. Het enige team zover in de Belgische geschiedenis die ooit een Grand Prix kon winnen op ‘s wereld hoogste niveau van powerboatracen met V-hulls.

Powerboating.be: Wat is jouw ultieme doel in het powerboaten?

Kris: Ondanks de vraag van sommige kapitaalkrachtige teams om voor hen throttleman te spelen in een echte Offshore in P1, moet ik met spijt in het hart wegens medische redenen die ambitie opbergen. Mijn stille droom is om ooit nog eens de Round Britain Race te varen in een rib door ons ontwikkeld. Voor diegenen die deze moeder van alle races uitvaren, heb ik een eindeloos respect.

Powerboating.be: Welk advies geef je onze bezoekers i.v.m. powerboating?

Kris:  Sowieso heb ik als beginner het meeste plezier aan een kleine, wendbare, goed uitgebalanceerde rib genre Osprey Eagle, wanneer er nog een Belgian Offshore challenge is, liefst met een klein parcours met vele deelnemers.

Met zo’n kleinere boot is niet enkel de aanschaf veel goedkoper, maar zo’n bootje is ook veel praktischer om overal mee te nemen, is veel zuiniger en vooral veel betrouwbaarder wanneer je gaat spelevaren omdat hierbij de G-krachten beperkt zijn en alles minder afziet.
Powerboating.be: Is er nog leven na het powerboaten?
Kris: Charterevents of challenges in andere wateren is hopelijk iets dat ik op mijn oude dag kan blijven doen want sowieso blijft de gezonde zeelucht de beste dokter.

Kris Deraedt in een OspreyKris Deraedt in zijn 'kikker' (2007)

All pictures are copyright Medianaut
Usage of the pictures:
not for commercial purposes – if used credits are to be given as ‘Pictures by courtesy of Medianaut – Karel Overlaet’