Belgians boosten het P1 Powerboat 2009 season

2009 Powerboat P1 De laatste rondes van het 2009 P1 Powerboat seizoen hadden plaats in Siracusa (Sicilië, Italië). Je kon de race meevolgen via mijn blog ‘powerboating on the road’. Spirit of Belgium met Huybreghts, Robijn en Sluszny stonden aan de vooravond van deze rondes op een welverdiende derde plaats in het supersport klassement.

Furnibo 2B1 met Colpin, Hemelaer en Van Riet stonden op een vierde plaats in de evolution klasse. Deze resulaten zijn best spannend te weten dat podiumplaatsen voor beide teams in de weegschaal lagen. Alles zag er goed uit en dat het een weekend vol met verrassingen zou worden, kon niemand vermoeden.

Furnibo 2B1

In de powerpole zette dit team met thuisbasis Knokke de snelste tijd neer. Zoals je op de foto’s kunt zien, was het niet de makkelijkste zee om snelheid te halen. Gedurende het voorbije seizoen was het water nooit zo ruw dus was het hier voor alle boten vliegen geblazen. En dat vinden we helemaal niet erg.

Tijdens de sprintrace op zaterdag moest Furnibo 2B1 het Italiaanse team SNAV OSG laten voorgaan. Onze Belgen haalden nipt de start omdat ze in een recordtempo een motor hebben moeten vervangen. Teammanager Stein De Brucyker vertelt: “We hadden gisteren al het gevoel dat een van de motoren niet op volle toeren draaide. We hebben alles nagegaan en beslist om de motor eruit te halen en de andere te monteren. Dat zal ons meer kansen geven op dit moment.”
Maar ook die motor bleek niet de volle kracht te geven. Niettemin was de tweede plaats er weer eentje om te koesteren.

Op zondag werd tijdens de testvaarten vastgesteld dat het probleem waarmee Furnibo 2B1 dit weekend worstelde water in de brandstoftanks was. Was het tijdens de tankbeurt of tijdens het transport gebeurd? Het team zal het nooit weten maar na leegpompen en vervangen van de nodige filters, bliezen beide Mercury’s de Fountain als een bliksem over het water. Het geoefend oor kon meteen vaststellen dat de motoren nu draaiden hoe het hoorde. De Siciliaanse endurance race schreef het team daarna op hun naam.

De derde plaats in het algemeen klassement is de beloning voor een P1-seizoen dat gekenmerkt werd door uitersten. Maar elke race die Furnibo 2B1 voer, leverde een podiumplaats op.

Je kunt hier op powerboating.be het team volgen tijdens een aantal rondes aan de hand van de video’s, prachtig gemonteerd door Pierre Colpin en door de ploeg van Powerboat P1. Klik hier om meteen te genieten: 2009 Powerboat P1.

We kijken al reikhalzend uit naar het P1 2010 seizoen waarin we hopen dit team dat ook naast de races voor ambiance zorgde, opnieuw aan het werk te kunnen zien.

2009 P1 Furnibo 2B1 Siracusa2009 P1 Furnibo 2B1 Siracusa

 

Evolution klasse sprint resultaten Siracusa 2009 Evolution klasse endurance resultaten Siracusa 2009
1  SNAV OSG: 100 ptn
2  Furnibo: 90 ptn
3  Metamarine Pignoo 53: 81 ptn
4  Lucas Oil Outerlimits: 73 ptn
5  Silverline: 66 ptn
6  Cranefields Wine RETIRED: 0 ptn 
7  Cigarette Smash Poker DISQUALIFIED: 0 ptn
1  Furnibo: 100 ptn
2  SNAV OSG 00:58:15.66  16 90 ptn
3  Metamarine Pignolo 53: 81 ptn
4  Silverline: 73 ptn
5  Cranefields Wine: 0 ptn
6  Lucas Oil Outerlimits: 0 ptn
7  Cigarette Smash Poker DNS: 0 ptn

2009 P1 endurance race in Siracusa - Furnibo 2B1 - (c) Karel Overlaet

2009 P1 Furnibo 2B1 Siracusa

2009 P1 endurance race in Siracusa voor Furnibo 2B1 - (c) Karel Overlaet

Spirit of Belgium

Wat een prachtig seizoen heeft dit team in hun eerste P1-seizoen neergezet. Tijdens elk powerboat weekend stond het trio op het podium: Patrick Huybreghts, Micha Robijn en Marc Sluzny. Dit overtrof hun stoutse dromen. Ze wisten dat hun Nor-Tech niet meer van de jongste was en dat ze in de supersport met de oudste Mercury’s aantraden. Toch wist Edgar Theysmans de motoren in uitstekende conditie te houden om het trio aan boord alle kansen te geven hun kunnen te tonen.

Na de rondes in Göteborg (Zweden) wist het team dat uitvaren in Siracusa voldoende was om hun derde plaats in het algemeen klassement te behouden. In de powerpole op vrijdag hebben ze geen enkel risico genomen om de boot en motoren te sparen.

In de sprintrace sloeg het noodlot toe: een van beide motoren was opgeblazen. Ter plekke herstellen was uitgesloten.  Het team haalde niet het nodige aantal rondes om punten te bekomen in de sprintrace en zakten daarmee naar de zesde plaats. De endurance race werd daags nadien met gemengde gevoelens bekeken vanaf de kant.

Tijdens een race op dit niveau weet je dat motorpech kan toeslaan, hoe goed je ook voorbereid bent. Dat is nu eenmaal zo alleen hadden we dit al ver uit onze gedachten verbannen gezien het prima P1- seizoen waarin de Spirit of Belgium de absolute runner-up was. De competitie in hun supersport klasse was erg groot en de andere teams hadden al jaren ervaring in Powerboat P1 races.

Ondanks Siracusa heeft Spirit of Belgium in 2009 herhaaldelijk bewezen tot de wereldtop te behoren. We hopen dan ook dat we ze volgend jaar terug te zien om weer met volle teugen te kunnen genieten van hun klasse tijdens en na de races.

2009 P1 Spirit of Belgium Siracusa2009 P1 Spirit of Belgium Siracusa

2009 P1 Spirit of Belgium Siracusa

Supersport klasse sprint resultaten Siracusa 2009 Supersport klasse endurance resultaten Siracusa 2009
1  Team SW1 Capital: 100 ptn
2  Baia Attolini: 90 ptn
3  Seagull Chaudron: 81 ptn
4  Iko Casa: 73 ptn
5  Blue Shaft: 66 ptn
6  Spirit of Belgium RETIRED: 0 ptn
7  Big Sergio RETIRED: 0 ptn
1  Team SW1 Capital: 100 ptn
2  Seagull Chaudron: 90 ptn
3  Baia Attolini: 81 ptn
4 Iko Casa: 73 ptn
5 Big Sergio: 66 ptn
6 Blue Shaft: 0 ptn
7 Spirit of Belgium DNS: 0 ptn

 

Cranefields Wine

Gino Passchier voer samen met Sigi Greve en Mark Niemann voor het Duitse fabrieksteam Searex. Tijdens dit P1 seizoen hadden ze meermaals af te rekenen met technische mankementen waardoor ze vaak het aantal rondes niet haalden die nodig zijn om punten te scoren. Het is jammer maar telkens weer opnieuw ging het team ervoor en ontbrak het hen niet aan enthousiasme.

Nico Bertels

De Belg die nagenoeg nooit het nieuws echt haalde, was Nico Bertels. Als technieker van het Britse Powerboat P1 team SW1 Capital heeft hij hun rood-witte Donzi perfect getuned waardoor het team met een mooie regelmaat podiumplaatsen behaalde in de supersport klasse.

2009 P1 Searex Cranefields Wine Siracusa

2009 P1 Searex Cranefields Wine Siracusa

Tot slot

Na dit mooie event in Siracusa zijn de nieuwe wereldkampioenen Powerboat P1 Grand Prrix of the Sea 2009 gekend. In de evolution klasse mag het Italiaanse team SNAV OSG deze begeerde titel voeren en in de supersport klasse is het Ukraiense team Seagull Chaudron die deze eer te beurt valt.

2009 Powerboat P1 eindstand evolution klasse
1  SNAV OSG:  811 ptn
2  Silverline: 785 ptn
3  Furnibo: 560 ptn
4  Lucas Oil Outerlimits: 491 ptn
5  Metamarine Pignolo 53: 365 ptn
6  Cigarette Smash Poker: 342 ptn
7  Cranefields Wine: 205 ptn

2009 Powerboat P1 eindstand supersport klasse
1 Seagull Chaudron: 977 ptn
2 Baia Attolini: 957 ptn
3 Team SW1 Capital: 733 ptn
4 Spirit of Belgium: 646 ptn
5 Iko Casa: 597 ptn
6 Blue Shaft: 428 ptn
7 Big Sergio: 346 ptn

De Belgische teams hebben tijdens het 2009 Powerboat P1 seizoen in beide klassen van zich laten horen op een manier die getuigt van klasse en ervaring. We mogen terecht fier zijn op hun prestaties in deze topsport waar enkel de besten tegen elkaar uitkomen.

2010

We zijn uiteraard al benieuwd wat Powerboat P1 Chairman en CEO Asif Rangoonwala voor ons in petto heeft. Ondanks het feit dat Class One hem benaderd heeft, blijft hij de P1 trouw en zal de globalisering van dit kampioenschap verder uitwerken. Voor volgend seizoen zijn er in elk geval een aantal verbeteringen voorzien waaronder het invoeren van een nauwkeurigere telemetrie waarmee dit seizoen al een begin gemaakt werd.

Powerboating.be blijft het nieuws op de voet volgen dus … stay tuned!

Powerboat P1 Chairman en CEO Asif Rangoonwala