Spirit: Race verslag Portugal

Laatste race en met de cow-boy vehalen van verleden jaar in het geheugen zijn we doodmoe en met een bang hartje donderdagavond vertrokken naar Portugal.Deelname aan deze race is voor ons professioneel bijna onmogelijk daar we door onze kunstzijdebloemenhandel op 100% moeten draaien om alle klanten uit te leveren voor 1 november. Vrijdag direct begonnen met een totale controle van de drives. Bij het wegnemen van de deksels van de spacers stelden we vast dat de rubbers uitgezet en niet meer afdichten bij het te water leggen van de boot net voor de pole position. We hebben deze pole position afgebroken bij de eerste boei omdat we het parcours niet hebben kunnen verkennen. 

Op zaterdag lagen we dus op de laatste startplaats. Met teveel gewicht in de boot zijn we aan de loodzware opgave begonnen op een ruwe zee. Alle golfsurfers komen hier nu samen omdat dit tijdstip het meest geschikte is vanwege de golven. Kun je nagaan … We hebben de boot niet eenmaal kunnen losleggen om snelheid te nemen. Met deze golven was dit gewoon onmogelijk. We hebben deze maal geluk gehad dat voor ons de Chinese boot van Martin Lai  een stuurfout maakte en daardoor in een spin terecht kwam. Onze naaste belager in

het Wk team AL-Al zat ook met broks. Wij bleven echter ook niet gespaard van enige tegenslag: Robbe had in de 5e ronde één van de twee killswitches afgetrokken. Di kostte ons enkel een plaats an het Conrad team. Eenmaal ze ons voorbij waren, bleek het onmogelijk om ze terug te pakken door de steeds grotere golven. Tot mijn verbazing zag ik bij het afvalggen dat we ons achterdek verloren hadden; niets gehoord of gevoeld tijdens de race. Gelukkig voor mij – denk dat anders vrouwtje Christien mijn laatste haren had uitgetrokken – kwamen de Belgishe boeienleggers in aktie om mijn dek te recupereren. Deze hadden het in de lucht zien vliegen net naast de Conrad boot. Blijkbaar vond het Conrad team dit grappig; ze dachten dat we letterlijk stokken in hun wielen gingen steken.
 
We eindigden op de 5e plaats in de race en 4e officieel vanwege de wild-card die net voor ons in het klassement staat maar niet meetelt in het kampioenschap.Na de totale check-up stelden we zaterdag vast dat de Bellhouse bout weer volledig was afgebroken en dat de rechtse drive als een vod aan de boot hing. Gelukkig voor ons zijn de props niet in elkaar gedraaid met dezelfde gevolgen als in Tunesie.

We hebben dit week-end onze podiumplaats gekregen die ze door hun fout in Vigo afgepakt hadden. Onze medailles en trofees wil het  Al-Al team  niet teruggeven. We zijn dus 6e in de totaalstand van het WK op 10 punten van de 5e plaats. Dit is niet ver naast mijn pronostiek die sinds de start van het seizoen op onze site te lezen staat.

Er zat misschien meer in mochten we betere drives hebben gehad maar dit zijn vijgen na pasen.We hebben als het kleinste team binnen de P1 niet kunnen genieten van de media. De was weggelegd voor de grotere teams. In het begin was dit frustrerend maar op het

einde meer een pluspunt: de underdog in een wereld van groot geld met een mini-budget en een heel klein bootje. 
 
Christine was meer dan blij toen ze vernam dat de zondag race niet doorging wegens te hoge golfslag. We starten dit jaar een team op met  Christien en zoon Robbe. Iets waar ik van in het begin meer dan rekening heb moeten mee houden is om deze laatste telkens
na de race in gezonde toestand  terug op de kant af te zetten. Racen met onze 33 voet boot is een loodzware opdracht. We maakten soms sprongen in het oneindige … gelukkig telkens met goede afloop. Zijn race-ervaring was nada en je zag Robbe race na race groeien: de juiste docering gas geven voor iedere golf … geen senicure en het minste foutje heeft zware materiele gevolgen.
 
Voor volgend jaar zitten we nog met tal van vragen wat we juist gaan aanvangen. We staan zeker open voor nieuwe sponsoring of eventueel een 3e piloot. Wordt dus zeker nog vervolgd. In het slechtste geval nemen we een 3 tal wild-cards mee.
 
Thanks to David le Rycke en Niels voor het terugbrengen van de boot en aan iedereen die ons heeft geholpen om deze droom tot een goed einde te brengen.
 
Benjamin