Hammamet Tunis P1 2008

Een bewogen weekend in de 4de ronde P1 onder extreme hitte die mens en machine de das om deden voor meerdere teams te Hammamet.

Powerpole: vrijdag
We werden al voorlaatste geloot net voor GFN Gibellato. We moesten lang wachten en door de hitte hadden onze motoren er weinig deugd van om zo lang te idelen, dampen sloegen terug naar onze fueltanks en net voor de start vielen we stil, we verzochten racecontrol om Gibellato voor te gaan en kregen onze motoren terug aan de praat, we bleven rondcirkelen in glide tot we groen licht kregen. Uiteindelijk begonnen we aan onze powerpole en behaalden een 5de plaats. We kozen dan ook een 5de startplaats.

Endurance: zaterdag
Onder zoals eerder vermelde extreme hitte gingen we van start. Vermoedelijk waren we reeds 1 liter vocht verloren vooraleer we van start gingen. Een moeilijke start voor ons en na een paar rondes kregen we terug ons bizar fenomeen, 35-40 psi waterdruk op rechter motor en toch kreeg deze motor geen koeling genoeg, na 250 FH besloten we om gas terug te nemen en proberen te finishen, jammer genoeg viel steeds stuurboord motor uit door de guardian. Uiteindelijk kregen we deze terug aan de praat maar ook op bakboord motor bleek iets niet in orde. Bilgewater spatte steeds op onze computermodule en op de bougies. Jammer genoeg konden we niet finishen en bleven puntloos voor de eerste race.

Sprintrace: zondag
Tot 23.30 u gesleuteld aan onze waterpomp en de motor. We hadden dus voldoende water pick-up maar bleek een verstopping te zijn zodoende we geen voldoende koeling. Na onze eerste test bleek alles terug in orde te zijn. 1 uur voor de race gingen we tanken, ook hier bleven we niet gespaard, na 70 liter te tanken besloten we de motorkap te openen voor de extreme hitte. 70 liter stroomde gewoon achterin onder onze benzinetanks. De slang tussen onze vuldop en tanks bleek losgekomen. Einde race, dacht Siegfried. Gelukkig was onze redder in nood Benjamin Van Riet die een grote handpomp had die we konden gebruiken, ook Frank Hemelaer kwam kijken of er een handje nodig was. Na 1 uur pompwerk en groen van kleur konden we dan toch van start, met dank aan de Spirit of Portomaso Benjamin.

Een mooie snelle start bracht ons snel in 3de positie na de 2de lap en konden we deze plaats makkelijk houden indien Murphy alweer niet aan boord was. We kregen plots weinig stroom en de linkermotor haalde maar amper 3 000 RPM. de resterende rondes ging dus terug pure endurance worden voor ons en wilde ten alle tijd blijven glijden. Onze doelstelling was dan toch om 70% te varen en punten te halen. al snel werden we gelapt door Gibellato. Ondanks we maar 70 mijl meer konden varen vielen er reeds heel wat boten uit en haalden uiteindelijk onze 6 rondes goed voor 70 % en een 4de plaats.

Een bewogen weekend met verrassende resultaten.

Ondanks vele tegenslagen was Hammamet voor ons 1 van de beste venues tot nu toe betreffende locatie – pits – party’s en solidariteit met andere teams. op naar de volgende.